چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

درد رشد یک پدیده شایع دوران کودکی هستند، اما گاهی ممکن است باعث تنش کودکان و والدینشان شوند.

GROWING PAIN

تخمین زده می‌شود ۵۰ درصد کودکان دردهای رشد را در بخشی از زندگی‌شان تجربه کنند. اما علیرغم شایع بودن این دردها هنوز رازورمز زیادی آنها را احاطه می‌کند.

دردهای رشد دقیقا چیستند؟

«دردهای رشد» اصطلاحی است که برای توصیف دردها و حساسیت ساق پاها در کودکان که عموما در شب‌ها رخ می‌دهد، به کار می‌رود.

این دردها معمولا در کودکان سالم رخ می‌دهد و به طور معمول آنها از در شب‌ها یا هنگامی که صبح از خواب برمی‌خیزند، از این دردها شکایت می‌کنند. این پدیده عمدتا به صورت درد معمولا در بخش پایینی ساق پا بروز می‌کند و ممکن است  پشت زانو هم احساس شود.

تصور می‌شود علت این که کودکان این دردها بیشتر در شب‌ها حس می‌کنند، این باشد که آنها در طول روز حواسشان به چیزهای دیگر پرت است و به این دردها توجهی ندارند.  همچنین هورمون رشد که بر استخوان‌ها مؤثر است، در هنگامی که کودکان خواب هستند، ترشح می‌شود.  هنگامی که شما در شب‌ها خواب هستید، استخوان‌ها بیشتر فعال هستند. این رشد شبانه می‌تواند خطر دردهای رشد را افزایش دهد.

در مجموع، علت دقیق دردهای رشد «نامعلوم» است. برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که این دردها ممکن است در رابطه با استفاده بیش از حد از اعضای بدن باشند، اما در این باره توافق نظری وجود ندارد. همچنین باید به توجه داشت که افراد آستانه‌های درد متفاوتی دارند و این تفاوت ممکن است نقشی در این موضوع داشته باشد که برخی از کودکان بیش از دیگران این دردها را حس می‌کنند.

چطور دردهای رشد را تسکین دهیم؟

دردهای رشد معمولا به صورت موج‌هایی بروز می‌کنند. دوره‌هایی است آنها تقریبا هر شب ایجاد می‌شوند و به دنبال آن فرد چند ماه هیچ دردی حس نمی‌کند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این درد نهایتا به طور کامل رفع شود و دیگر عود نکند.

اگر کودکتان ناراحت است، می‌توانید به او مسکن‌های معمول بدون‌نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن بدهید. ماساژملایم منطقه هم سودمند است. نکته مهم دیگر این است که «ضرورتی ندارد» کودکتن به علت دردهای رشد فعالیت جسمی را کنار بگذارد و  همیشهاستراحت کند.

دادن ایبوپروفن که علاوه بر ضد درد بودن دارای خواص ضد التهابی است، به همراه به کار بردن کمپرس گرم در محل درد هم کمک‌کننده است.

در چه مواقعی باید با دکتر تماس گرفت؟

اگر کودک شما از جهات دیگر سالم است، اما گاهگاهی احساس درد می‌کند، فقط تسکین دادن درد او با گرما و ایبوپروفن در خانه کافی است. هر کودکی ممکن است به طور گاهگاهی دوره‌هایی از درد داشته باشد که نهایتا خاموش می‌شود. اما اگر درد مداوم باشد یا واقعا کودک را ازار دهد، باید او را به نزد متخصص بیماری‌های کودکان برد تا احیانا درد او علت‌های دیگری نداشته باشد.

کد خبر 737464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha